Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsüne bağlı Özel Eğitim Anabilim Dalı, Zihin Engelliler Eğitimi Bilim Dalı 1994 yılında açılmış olup, Temmuz 2011 tarihinde Eğitim Bilimleri Enstitüsü kurulmasıyla faaliyetlerine devam etmektedir.
Bilim Uzmanı
ALES: SÖZ-EA 55 Mezuniyet : Zihin Engelliler Eğitimi, Özel Eğitim veya Eğitim Fakültesinin diğer bölümlerinden lisans mezunu olmak, Lisans Mezuniyet Notu: Dörtlük Sistemde 2,50/4.00 olmalıdır, Yabancı Dil Şartı: ÜDS, KPDS, YDS, YÖKDİL veya Enstitü tarafından yapılan yabancı dil sınavlarından 40 puan almış olmak veya YÖK’ün eşdeğer kabul ettiği sınavlardan 40‘e karşılık puan almış olmak.
Formal
Eğitim Fakültesi mezunlarının lisans düzeyinde sahip olduğu yeterliklere dayalı olarak, Özel Eğitim ile ilgili alanlarda ve konularda bilimsel araştırma yapabilecek bilgileri ve etik değerleri uzmanlık düzeyinde geliştirebilmiş, Özel Eğitim ve Zihin Engelliler Eğitimini içeren konuları disiplinler arası yaklaşımla analiz, sentez ve yorumlama yaparak yeni bilgiler oluşturabilen, kişisel ve mesleki gelişime açık bilim uzmanları yetiştirmektir.
Programda, zorunlu, alan bilgisi, genel kültür ve uygulama derslerine yer verilmektedir. Ayrıca, öğrenciler seçmeli dersler de almaktadırlar. Dersler kuramsal ve uygulamalı olarak yürütülmektedir. Yüksek Lisans programı, lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için toplam yirmi bir krediden ve bir eğitim-öğretim yılı 60 AKTS’den az olmamak şartıyla en az yedi ders, seminer, tez çalışması ve uzmanlık alan dersi olmak üzere en az 120 AKTS kredisinden oluşur. Alan dışından kabul edilen öğrenciler bilimsel hazırlık müfredatından güz dönemi 2 ve bahar dönemi 2 ders olmak üzere toplam 4 ders alırlar. Abant izzet Baysal Üniversitesi Gölköy Kampüsündeki Eğitim Fakültesi binasında bulunan Özel Eğitim Anabilim Dalı Zihin Engelliler Eğitimi Bilim Dalı programı, 3 Doçent, 4 Yardımcı Doçent, 1 Öğretim Görevlisi ve 2 Araştırma Görevlisi ile hizmet vermektedir.
Mezuniyet sonrasında yurt içinde ve dışında özel eğitim alanda istihdam edilebilirler. Akademik çalışmalar yapabilirler. Özel ya da Kamu Üniversitelerinde akademisyen olarak görev yapabilirler.
Zihin Engelliler Eğitimi yüksek lisans programını bitiren öğrenciler, koşullarının uyduğu doktora programlarına geçiş yapabilirler.
Dersin içeriklerine göre ara sınav, rapor hazırlama ve sunma, proje hazırlama, ev ödevi, sunum gibi performans çalışmalarıyla birlikte dönem sonunda bir sınav ya da ödevlerle değerlendirilme yapılmaktadır.
Yüksek Lisans programının normal eğitim süresi 2 yıldır. Mezun olabilmek için öğrencilerin programdaki tüm dersleri almaları ve özgün bir araştırma yaparak bu araştırmayı tez haline getirip bir jüri önünde sunması ve başarılı olması gerekmektedir.
T.C. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Özel Eğitim Anabilim Dalı Zihin Engelliler Eğitimi Bilim Dalı Gölköy / BOLU Doç. Dr. Emine ERATAY Yrd. Doç. Dr. Nurhan CORA İNCE Arş. Gör. Serdar SÖNMEZ
Programdaki kuramsal dersler teknoloji destekli ortamlarda verilmektedir. Sınıflarda teknolojik araç gereçler bulunmaktadır
Bilgi
Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir.
Alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle işlevsel olarak bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur
Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, bir eğitim bilimi alanında uzmanlık düzeyine kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir.
Beceri
Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular.
Uzmanlık gerektiren sorunlara nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözüm önerileri getirir.
Alanın gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
Bir yabancı dili en az Avrupa dil Portföyü B2 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
Yetkinlikler
Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağını öngörmediği karmaşık durumlarda yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
Güncel gelişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir.
Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür.
Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir.
Alanı ile ilgili takım çalışmalarına etkin olarak katılır veya liderlik yapar.
Alanı ile ilgili disiplinlerarasındaki etkileşimi tartışır.
Mesleki ve profesyonel ortamlardaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer, liderlik yapar.
Alanı ile ilgili bilgileri ulusal/uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır.
Alanında edindiği bilgi ve becerileri, disiplinler arası çalışmalarda uygular.
Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planlarını yorumlar, bu planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarını toplumsal, bilimsel ve etik değerleri temelinde denetler ve bu değerleri öğretir.
Alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır.
1. Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir.
2. Alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle işlevsel olarak bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur
3. Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, bir eğitim bilimi alanında uzmanlık düzeyine kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir.
4. Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular.
5. Uzmanlık gerektiren sorunlara nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözüm önerileri getirir.
6. Alanın gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
7. Bir yabancı dili en az Avrupa dil Portföyü B2 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
8. Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağını öngörmediği karmaşık durumlarda yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
9. Güncel gelişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir.
10. Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür.
11. Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir.
12. Alanı ile ilgili takım çalışmalarına etkin olarak katılır veya liderlik yapar.
13. Alanı ile ilgili disiplinlerarasındaki etkileşimi tartışır.
14. Mesleki ve profesyonel ortamlardaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer, liderlik yapar.
15. Alanı ile ilgili bilgileri ulusal/uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır.
16. Alanında edindiği bilgi ve becerileri, disiplinler arası çalışmalarda uygular.
17. Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
18. Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planlarını yorumlar, bu planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
19. Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarını toplumsal, bilimsel ve etik değerleri temelinde denetler ve bu değerleri öğretir.
20. Alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır.
BİLGİ | BECERİ | YETKİNLİKLER | ||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrenme Yetkinliği | İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alana Özgü Yetkinlik | |||||||||||||||||||||||||||||
Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle işlevsel olarak bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, bir eğitim bilimi alanında uzmanlık düzeyine kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Uzmanlık gerektiren sorunlara nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözüm önerileri getirir. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Alanın gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Bir yabancı dili en az Avrupa dil Portföyü B2 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağını öngörmediği karmaşık durumlarda yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Güncel gelişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Alanı ile ilgili takım çalışmalarına etkin olarak katılır veya liderlik yapar. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Alanı ile ilgili disiplinlerarasındaki etkileşimi tartışır. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Mesleki ve profesyonel ortamlardaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer, liderlik yapar. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Alanı ile ilgili bilgileri ulusal/uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Alanında edindiği bilgi ve becerileri, disiplinler arası çalışmalarda uygular. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planlarını yorumlar, bu planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarını toplumsal, bilimsel ve etik değerleri temelinde denetler ve bu değerleri öğretir. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. |
Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | T | U | L | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
640501015012016 | Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Yayın Etiği | Zorunlu | 3 | 0 | 0 | 9.00 |
640501015912011 | Seçmeli I | Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 7.00 |
Toplam: | 16 |
Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | T | U | L | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
640501015022015 | Seminer | Zorunlu | 0 | 2 | 0 | 9.00 |
640501015922011 | Seçmeli II | Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 7.00 |
Toplam: | 16 |
Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | T | U | L | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
640501015412011 | Uzmanlık Alan Dersi I | Zorunlu | 5 | 0 | 0 | 15.00 |
640501015432011 | Tez Çalışması I | Zorunlu | 0 | 1 | 0 | 15.00 |
Toplam: | 30 |
Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | T | U | L | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
640501015422014 | Uzmanlık Alan Dersi II | Zorunlu | 5 | 0 | 0 | 15.00 |
640501015442014 | Tez Çalışması II | Zorunlu | 0 | 1 | 0 | 15.00 |
Toplam: | 30 |
Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | T | U | L | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Toplam: | 0 |
Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | T | U | L | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Toplam: | 0 |
Course Code | Course Name | Type | Semester | T | A | L | ECTS |
---|