Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsüne bağlı Özel Eğitim Anabilim Dalı, Zihin Engelliler Eğitimi Bilim Dalı 1994 yılında açılmış olup, Temmuz 2011 tarihinde Eğitim Bilimleri Enstitüsü kurulmasıyla faaliyetlerine devam etmektedir.
Doktor
ALES: SÖZ-EA 55 Mezuniyet : Zihin Engelliler Eğitimi veya Özel Eğitim yüksek lisans mezunu olmak, Yüksek Lisans Mezuniyet Notu: Dörtlük Sistemde 3.00/4.00 olmalıdır, Yabancı Dil Şartı: ÜDS, KPDS, YDS, YÖKDİL sınavlarından 55 puan almış olmak veya YÖK’ün eşdeğer kabul ettiği sınavlardan 55 ‘e karşılık puan almış olmak.
Formal
Eğitim Fakültesi mezunlarının yüksek lisans düzeyinde sahip olduğu yeterliklere dayalı olarak, Özel Eğitim ile ilgili alanlarda ve konularda bilimsel araştırma yapabilecek bilgileri ve etik değerleri uzmanlık düzeyinde geliştirebilmiş, Özel Eğitim ve Zihin Engelliler Eğitimini içeren konuları disiplinler arası yaklaşımla analiz, sentez ve yorumlama yaparak yeni bilgiler oluşturabilen, kişisel ve mesleki gelişime açık eğitim doktorları yetiştirmektir.
Programda, zorunlu, alan bilgisi, genel kültür ve uygulama derslerine yer verilmektedir. Ayrıca, öğrenciler seçmeli dersler de almaktadırlar. Dersler kuramsal ve uygulamalı olarak yürütülmektedir. Doktora programı, tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için toplam yirmi dört krediden ve bir eğitim-öğretim yılı 60 AKTS’den az olmamak şartıyla en az sekiz ders, seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışması olmak üzere en az 240 AKTS kredisinden oluşur. Lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için de en az kırk beş kredilik on beş ders, seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışması olmak üzere toplam en az 300 AKTS kredisinden oluşur. Abant izzet Baysal Üniversitesi Gölköy Kampüsündeki Eğitim Fakültesi binasında bulunan Özel Eğitim Anabilim Dalı Zihin Engelliler Eğitimi Bilim Dalı programı, 3 Doçent, 4 Yardımcı Doçent, 1 Öğretim Görevlisi ve 2 Araştırma Görevlisi ile hizmet vermektedir.
Mezuniyet sonrasında yurt içinde ve dışında özel eğitim alanda istihdam edilebilirler. Akademik çalışmalar yapabilirler. Özel ya da Kamu Üniversitelerinde akademisyen olarak görev yapabilirler.
Zihin Engelliler Eğitimi doktora programını bitiren öğrenciler, koşulları uyan mezun öğrenciler üniversitelerde öğretim üyesi olarak çalışabilirler.
Dersin içeriklerine göre ara sınav, rapor hazırlama ve sunma, proje hazırlama, ev ödevi, sunum gibi performans çalışmalarıyla birlikte dönem sonunda bir sınav ya da ödevlerle değerlendirilme yapılmaktadır.
Yüksek Lisans programının normal eğitim süresi 2 yıldır. Mezun olabilmek için öğrencilerin programdaki tüm dersleri almaları ve özgün bir araştırma yaparak bu araştırmayı tez haline getirip bir jüri önünde sunması ve başarılı olması gerekmektedir. Mezuniyet Şartı: a) I. yarıyılda 10 AKTS, 3 kredilik zorunlu 1 ders, her biri 10 AKTS, 3 kredi olan toplam 20 AKTS, 6 kredilik seçimlik2 ders, b) II. yarıyılda 10 AKTS, 3 kredilik zorunlu 1 ders, her biri 10 AKTS, 3 kredi olan toplam 20 AKTS, 6 kredilik seçimlik 2 ders, c) III. yarıyılda 20 AKTS, 3 kredilik zorunlu 1 ders, 10 AKTS, 3 kredilik şeçimlik1ders, d) IV. yarıyılda 20 AKTS, 3 kredilik zorunlu 1 ders ve 10 AKTS olan seminer dersi alınarak 120 AKTS, 27 krediyi tamamlamak zorunludur.
T.C. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Özel Eğitim Anabilim Dalı Zihin Engelliler Eğitimi Bilim Dalı Gölköy / BOLU Doç. Dr. Emine ERATAY Yrd. Doç. Dr. Nurhan CORA İNCE Arş. Gör. Serdar SÖNMEZ
Programdaki kuramsal dersler teknoloji destekli ortamlarda verilmektedir. Sınıflarda teknolojik araç gereçler bulunmaktadır
Bilgi
Kazandığı yeterliklere dayalı olarak alanıyla ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrayabilme.
Beceri
Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri, özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır.
Alanın ilişkili olduğu çeşitli disiplinler ve alt alanları arasında ilişkiler kurar, uzmanlık bilgilerini yeni ve karmaşık fikirlerin analizi, sentezi ve değerlendirmesinde sonuçlara ulaşır.
Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşır ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapar.
Akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik, sosyal ve kültürel ilerlemeleri topluma tanıtarak bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur.
Yetkinlikler
Bilime yenilik getiren yeni bir bilimsel yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular; bu noktada özgün bir araştırmayı tasarlar ve gerçekleştirir.
Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştiren ya da bilinen bir yöntemi bir alana uygulayan yayınlanabilir özgün bir çalışmayla bilime katkıda bulunur.
Yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.
Ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir.
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
Özgün ve disiplinlerarası çalışmalarda liderlik yapar.
Alanındaki eğitim ve öğretim etkinliklerinde kolaylaştırıcı/yönlendirici olur.
Çalışmalarını bağımsız veya bir takım üyesi olarak yürütür.
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
Ulusal ve uluslararası tüm çalışmalarda kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarak iletişim kurar.
Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini ulusal ve uluslararası düzlemde destekler.
Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak ilgili kişi ve kurumlarla işlevsel etkileşim kurar.
Öğretim süreçlerini etkileşimli ve etik zeminde sürdürür.
1. Kazandığı yeterliklere dayalı olarak alanıyla ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrayabilme.
2. Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri, özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır.
3. Alanın ilişkili olduğu çeşitli disiplinler ve alt alanları arasında ilişkiler kurar, uzmanlık bilgilerini yeni ve karmaşık fikirlerin analizi, sentezi ve değerlendirmesinde sonuçlara ulaşır.
4. Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşır ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapar.
5. Akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik, sosyal ve kültürel ilerlemeleri topluma tanıtarak bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur.
6. Bilime yenilik getiren yeni bir bilimsel yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular; bu noktada özgün bir araştırmayı tasarlar ve gerçekleştirir.
7. Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştiren ya da bilinen bir yöntemi bir alana uygulayan yayınlanabilir özgün bir çalışmayla bilime katkıda bulunur.
8. Yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.
9. Ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir.
10. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
11. Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
12. Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
13. Özgün ve disiplinlerarası çalışmalarda liderlik yapar.
14. Alanındaki eğitim ve öğretim etkinliklerinde kolaylaştırıcı/yönlendirici olur.
15. Çalışmalarını bağımsız veya bir takım üyesi olarak yürütür.
16. Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
17. Ulusal ve uluslararası tüm çalışmalarda kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarak iletişim kurar.
18. Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini ulusal ve uluslararası düzlemde destekler.
19. Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak ilgili kişi ve kurumlarla işlevsel etkileşim kurar.
20. Öğretim süreçlerini etkileşimli ve etik zeminde sürdürür.
BİLGİ | BECERİ | YETKİNLİKLER | ||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrenme Yetkinliği | İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alana Özgü Yetkinlik | |||||||||||||||||||||||||||||
Kazandığı yeterliklere dayalı olarak alanıyla ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrayabilme. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri, özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Alanın ilişkili olduğu çeşitli disiplinler ve alt alanları arasında ilişkiler kurar, uzmanlık bilgilerini yeni ve karmaşık fikirlerin analizi, sentezi ve değerlendirmesinde sonuçlara ulaşır. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşır ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapar. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik, sosyal ve kültürel ilerlemeleri topluma tanıtarak bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Bilime yenilik getiren yeni bir bilimsel yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular; bu noktada özgün bir araştırmayı tasarlar ve gerçekleştirir. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştiren ya da bilinen bir yöntemi bir alana uygulayan yayınlanabilir özgün bir çalışmayla bilime katkıda bulunur. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Özgün ve disiplinlerarası çalışmalarda liderlik yapar. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Alanındaki eğitim ve öğretim etkinliklerinde kolaylaştırıcı/yönlendirici olur. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Çalışmalarını bağımsız veya bir takım üyesi olarak yürütür. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Ulusal ve uluslararası tüm çalışmalarda kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarak iletişim kurar. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini ulusal ve uluslararası düzlemde destekler. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak ilgili kişi ve kurumlarla işlevsel etkileşim kurar. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğretim süreçlerini etkileşimli ve etik zeminde sürdürür. |
Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | T | U | L | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
640501036012011 | Özel Eğitim Araştırmalarını Değerlendirme | Zorunlu | 3 | 0 | 0 | 10.00 |
640501036912015 | Seçmeli I | Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 10.00 |
Toplam: | 20 |
Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | T | U | L | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
640501036162016 | Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Yayın Etiği | Zorunlu | 3 | 0 | 0 | 10.00 |
640501036922015 | Seçmeli II | Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 10.00 |
Toplam: | 20 |
Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | T | U | L | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
640501036032015 | Özel Eğitimde Bilimsel Dayanıklı Uygulamalar | Zorunlu | 3 | 0 | 0 | 20.00 |
640501036932015 | Seçmeli III | Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 10.00 |
Toplam: | 30 |
Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | T | U | L | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
640501036042015 | İleri Tek Denekli Deneysel Desenler | Zorunlu | 3 | 0 | 0 | 20.00 |
640501036062015 | Seminer | Zorunlu | 0 | 2 | 0 | 10.00 |
Toplam: | 30 |
Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | T | U | L | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
640501036402011 | Yeterlik | Seçmeli | 0 | 0 | 0 | |
640501036412011 | Uzmanlık Alan Dersi I | Zorunlu | 5 | 0 | 0 | 15.00 |
640501036432011 | Tez Çalışması I | Zorunlu | 0 | 1 | 0 | 15.00 |
Toplam: | 30 |
Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | T | U | L | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
640501036422014 | Uzmanlık Alan Dersi II | Zorunlu | 5 | 0 | 0 | 15.00 |
640501036442014 | Tez Çalışması II | Zorunlu | 0 | 1 | 0 | 15.00 |
Toplam: | 30 |
Course Code | Course Name | Type | Semester | T | A | L | ECTS |
---|