Türkçe Eğitimi yüksek lisans programı, 2001-2002 akademik yılında eğitim-öğretim etkinliklerine başlamıştır. Türkçe Eğitimi Bölümü yüksek lisans programı, 2 doçent ve 6 yardımcı doçent ile eğitim öğretimi sürdürmektedir.
Programı başarı ile tamamlayan öğrencilere Türkçe Eğitimi alanında bilim uzmanlığı diploması verilir.
Yüksek Lisans programına başvurmak isteyen adayların: 1) İlgili alanlarda lisans diplomasına sahip olmaları, 2) Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitim Giriş Sınavı (ALES)’nın ilgili alanından geçerli puanı almış olmaları, 3) Anabilim dalı tarafından yapılan mülakat ve bilim sınavından başarılı olmaları gerekir.
Abant İzzet Baysal Üniversitesi'nde öğrenim gören öğrenciler bazı derslerden belirli yönetmelikler çerçevesinde muaf olabilirler. İlgili yüksekokul/fakülte/enstitü yönetim kurulu tarafından ders içeriğinin onaylanması ve süresi içinde başvurulması durumunda öğrenciler, derslerden muaf tutulacaktır.
1. Anabilim dalının ya da ilişkili olan diğer anabilim dallarının lisansüstü programlarında mevcut olan derslerden en az 21 kredilik (60 AKTS) ders ve 1 seminer dersi alıp başarılı olmak, 2. Konusuyla ilgili bir alanda hazırladığı tezi (60 AKTS) jüri önünde savunarak başarılı olmak.
Türkçe Eğitimi Yüksek Lisans Programı alanında öğretim elemanı ve akademisyen yetiştirmek amacıyla bir eğitim planı yürütmektedir. Yüksek Lisans Programı, Türkçe öğretiminde yaklaşımlar, araştırma yöntem ve teknikleri, istatistik ve uygulamaları, Türkçe öğretiminde temel dil becerileri ve materyal geliştirme, dilbilim alanları ve dilbilim, öğretmenin kişisel ve mesleki gelişimi, ölçme ve değerlendirme ile ilgili zorunlu dersler içermektedir. Eğitim planında zorunlu derslere ilave olarak öğrencilere kendi tercihlerine göre seçebilme şansı sunulan seçmeli dersler bulunmaktadır. Böylece, Türkçe Eğitimi Yüksek Lisans Programı gerek bireysel gerekse de gruplar halinde disiplinler arası çalışmalarla ana dil öğretimini ve problemlerini tanımlayarak çözüm üretebilecek, teknolojiyi etkili kullanabilen, akademik araştırma becerilerine sahip mezunlar yetiştirmektedir. Ayrıca, öğrenciler kendi ilgi alanlarına uygun olarak uzmanlık alan dersi kapsamında yapmış oldukları tez çalışması ile ilgili konuda bilim uzmanı olarak mezun olurlar.
Bu programın mezunları ön koşulları yerine getirmeleri durumunda doktora çalışmalarına devam edebilirler. Bunun yanı sıra, üniversitelerde Türkçe/Türk Dili Edebiyatı bölümlerinde okutmalık ya da akademisyenlik seçenekleri de vardır.
Yüksek Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar ALES ve KPDS (ÜDS ya da muadili bir sınav) sınavlarından geçerli not almaları ve yeterli düzeyde akademik ve mesleki bilgiye sahip olmaları koşuluyla lisansüstü doktora programlarında öğrenim görebilirler.
Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme şekli Abant İzzet Baysal Üniversitesi Lisansüstü Yönetmeliği ve ilgili enstitünün esaslarınca belirlenir.
120 AKTS
0
Anabilim Dalı Başkanı: Doç. Dr. Halit KARATAY Adres: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi Bölümü Gölköy Yerleşkesi BOLU Telefon: +90 374 254 10 00 E-Posta: halitkaratay@gmail.com
Programımızda 2 Doçent, 6 Yardımcı Doçent bulunmaktadır. Dersler Eğitim Fakültesi seminer dersliklerinde yapılmaktadır. Dersliklerin tümünde internet bağlantısı ve projeksiyon cihazı vardır. Öğrenciler yerleşke alanındaki tüm sosyal ve kültürel olanaklardan faydalanmaktadırlar.
Bilgi
Türkçe öğretim programlarını uzmanlık düzeyinde bilme.
Türkçe öğretimi strateji, yöntem ve tekniklerini uzmanlık düzeyinde bilme.
Türkçe öğretim sürecini ölçme ve değerlendirmeyi uzmanlık düzeyinde bilme.
Türk dilinin tarihi gelişimini bilme.
Türk dilinin dilbilimsel özelliklerini bilme.
Türk dilinin sorunlarının farkında olma.
Edebiyat bilgi ve kuramlarını bilme.
Türk ve dünya edebiyatının önemli eserlerini bilme.
Türk ve dünya edebiyatının önemli şahsiyetlerini bilme.
Uzmanlık düzeyindeki Türkçe Eğitimi alanı bilgilerini eğitim ortamında kullanma.
Türkçe Eğitimi alanı ile ilgili disiplinlerarası etkileşimi kavrama.
Beceri
Türkçe Eğitimi alanının özelliklerini ve kazanımları dikkate alarak en uygun strateji, yöntem ve teknikleri uygulayabilme.
Türkçenin ve öğrencilerin özelliklerine uygun materyaller geliştirebilme.
Öğrenci kazanımlarını alternatif ölçme ve değerlendirme teknikleri kullanarak değerlendirebilme.
Öğrencilerin anlama; dinleme/izleme, okuma becerilerini geliştirebilme.
Öğrencilerin anlatma; konuşma, yazma becerilerini geliştirebilme.
Öğrencilerin dil bilgisi becerilerini geliştirebilme.
Türkçe Eğitimi alanındaki olgu ve olayları bilimsel yöntemlerle inceleyebilme.
Farklı disiplinlerdeki bilgilerden yararlanarak alanıyla ilgili yeni bilgiler üretebilme.
Türkçe Eğitimi alanındaki sorunlara yönelik strateji, politika, uygulama planı ve proje geliştirebilme.
Alanıyla ilgili geliştirdiği çözüm önerilerini yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme.
Öğrencilerde dil bilinci oluşturabilme.
Türkçeyi sevdirebilme.
Bilgi ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme.
Bir yabancı dili, dil eğitimi ile ilgili gelişmeleri o dilde takip edebilecek, bilimsel konularda yüz yüze iletişim kurabilecek düzeyde kullanabilme.
Yetkinlikler
Dil eğitimi ve kültür aktarımında sorumlulukları yerine getirme.
Dil sevgi ve bilinciyle çevreye örnek olma.
Edebi kültür sahibi olma.
Hayatın her alanında ahlaki değerlere uygun hareket etme.
Tüm davranışlarında iyiyi ve doğruyu gözetmede çevreye örnek olma.
Araştırma projelerinde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk almada istekli olma.
Sosyal haklara, adalete ve demokrasiye değer verme.
Olumlu eleştirel düşünme biçimini özümsemiş olma.
Ulusal ve evrensel sorunlara duyarlı olma.
Toplumsal olay ve durumları değiştirmede demokratik yöntemleri kullanarak harekete geçme.
Sosyal etkinliklere katılma.
Sosyal etkinlikler düzenleme.
1. Türkçe öğretim programlarını uzmanlık düzeyinde bilme.
2. Türkçe öğretimi strateji, yöntem ve tekniklerini uzmanlık düzeyinde bilme.
3. Türkçe öğretim sürecini ölçme ve değerlendirmeyi uzmanlık düzeyinde bilme.
4. Türk dilinin tarihi gelişimini bilme.
5. Türk dilinin dilbilimsel özelliklerini bilme.
6. Türk dilinin sorunlarının farkında olma.
7. Edebiyat bilgi ve kuramlarını bilme.
8. Türk ve dünya edebiyatının önemli eserlerini bilme.
9. Türk ve dünya edebiyatının önemli şahsiyetlerini bilme.
10. Uzmanlık düzeyindeki Türkçe Eğitimi alanı bilgilerini eğitim ortamında kullanma.
11. Türkçe Eğitimi alanı ile ilgili disiplinlerarası etkileşimi kavrama.
12. Türkçe Eğitimi alanının özelliklerini ve kazanımları dikkate alarak en uygun strateji, yöntem ve teknikleri uygulayabilme.
13. Türkçenin ve öğrencilerin özelliklerine uygun materyaller geliştirebilme.
14. Öğrenci kazanımlarını alternatif ölçme ve değerlendirme teknikleri kullanarak değerlendirebilme.
15. Öğrencilerin anlama; dinleme/izleme, okuma becerilerini geliştirebilme.
16. Öğrencilerin anlatma; konuşma, yazma becerilerini geliştirebilme.
17. Öğrencilerin dil bilgisi becerilerini geliştirebilme.
18. Türkçe Eğitimi alanındaki olgu ve olayları bilimsel yöntemlerle inceleyebilme.
19. Farklı disiplinlerdeki bilgilerden yararlanarak alanıyla ilgili yeni bilgiler üretebilme.
20. Türkçe Eğitimi alanındaki sorunlara yönelik strateji, politika, uygulama planı ve proje geliştirebilme.
21. Alanıyla ilgili geliştirdiği çözüm önerilerini yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme.
22. Öğrencilerde dil bilinci oluşturabilme.
23. Türkçeyi sevdirebilme.
24. Bilgi ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme.
25. Bir yabancı dili, dil eğitimi ile ilgili gelişmeleri o dilde takip edebilecek, bilimsel konularda yüz yüze iletişim kurabilecek düzeyde kullanabilme.
26. Dil eğitimi ve kültür aktarımında sorumlulukları yerine getirme.
27. Dil sevgi ve bilinciyle çevreye örnek olma.
28. Edebi kültür sahibi olma.
29. Hayatın her alanında ahlaki değerlere uygun hareket etme.
30. Tüm davranışlarında iyiyi ve doğruyu gözetmede çevreye örnek olma.
31. Araştırma projelerinde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk almada istekli olma.
32. Sosyal haklara, adalete ve demokrasiye değer verme.
33. Olumlu eleştirel düşünme biçimini özümsemiş olma.
34. Ulusal ve evrensel sorunlara duyarlı olma.
35. Toplumsal olay ve durumları değiştirmede demokratik yöntemleri kullanarak harekete geçme.
36. Sosyal etkinliklere katılma.
37. Sosyal etkinlikler düzenleme.
BİLGİ | BECERİ | YETKİNLİKLER | ||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrenme Yetkinliği | İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alana Özgü Yetkinlik | |||||||||||||||||||||||||||||
Türkçe öğretim programlarını uzmanlık düzeyinde bilme. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Türkçe öğretimi strateji, yöntem ve tekniklerini uzmanlık düzeyinde bilme. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Türkçe öğretim sürecini ölçme ve değerlendirmeyi uzmanlık düzeyinde bilme. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Türk dilinin tarihi gelişimini bilme. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Türk dilinin dilbilimsel özelliklerini bilme. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Türk dilinin sorunlarının farkında olma. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Edebiyat bilgi ve kuramlarını bilme. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Türk ve dünya edebiyatının önemli eserlerini bilme. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Türk ve dünya edebiyatının önemli şahsiyetlerini bilme. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Uzmanlık düzeyindeki Türkçe Eğitimi alanı bilgilerini eğitim ortamında kullanma. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Türkçe Eğitimi alanı ile ilgili disiplinlerarası etkileşimi kavrama. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Türkçe Eğitimi alanının özelliklerini ve kazanımları dikkate alarak en uygun strateji, yöntem ve teknikleri uygulayabilme. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Türkçenin ve öğrencilerin özelliklerine uygun materyaller geliştirebilme. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenci kazanımlarını alternatif ölçme ve değerlendirme teknikleri kullanarak değerlendirebilme. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrencilerin anlama; dinleme/izleme, okuma becerilerini geliştirebilme. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrencilerin anlatma; konuşma, yazma becerilerini geliştirebilme. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrencilerin dil bilgisi becerilerini geliştirebilme. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Türkçe Eğitimi alanındaki olgu ve olayları bilimsel yöntemlerle inceleyebilme. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Farklı disiplinlerdeki bilgilerden yararlanarak alanıyla ilgili yeni bilgiler üretebilme. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Türkçe Eğitimi alanındaki sorunlara yönelik strateji, politika, uygulama planı ve proje geliştirebilme. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Alanıyla ilgili geliştirdiği çözüm önerilerini yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrencilerde dil bilinci oluşturabilme. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Türkçeyi sevdirebilme. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Bilgi ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Bir yabancı dili, dil eğitimi ile ilgili gelişmeleri o dilde takip edebilecek, bilimsel konularda yüz yüze iletişim kurabilecek düzeyde kullanabilme. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Dil eğitimi ve kültür aktarımında sorumlulukları yerine getirme. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Dil sevgi ve bilinciyle çevreye örnek olma. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Edebi kültür sahibi olma. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Hayatın her alanında ahlaki değerlere uygun hareket etme. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Tüm davranışlarında iyiyi ve doğruyu gözetmede çevreye örnek olma. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Araştırma projelerinde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk almada istekli olma. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Sosyal haklara, adalete ve demokrasiye değer verme. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Olumlu eleştirel düşünme biçimini özümsemiş olma. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Ulusal ve evrensel sorunlara duyarlı olma. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Toplumsal olay ve durumları değiştirmede demokratik yöntemleri kullanarak harekete geçme. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Sosyal etkinliklere katılma. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Sosyal etkinlikler düzenleme. |
Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | T | U | L | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
640601015012011 | Temel Dil Becerileri: Okuma Dinleme | Zorunlu | 3 | 0 | 0 | 9.00 |
640601015032011 | Türkçe Öğretiminde Çağdaş Yaklaşımlar | Zorunlu | 3 | 0 | 0 | 7.00 |
640601015052016 | Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Yayın Etiği | Zorunlu | 3 | 0 | 0 | 7.00 |
640601015912011 | Seçmeli I | Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 7.00 |
Toplam: | 30 |
Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | T | U | L | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
640601015022011 | Temel Dil Becerileri: Yazma-Konuşma | Zorunlu | 3 | 0 | 0 | 9.00 |
640601015042011 | Dil Bilgisi öğretimi | Zorunlu | 3 | 0 | 0 | 7.00 |
640601015062015 | Seminer | Zorunlu | 0 | 2 | 0 | 7.00 |
640601015922011 | Seçmeli II | Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 7.00 |
Toplam: | 30 |
Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | T | U | L | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
640601015412014 | Uzmanlık Alan Dersi I | Zorunlu | 5 | 0 | 0 | 15.00 |
640601015432011 | Tez Çalışması I | Zorunlu | 0 | 1 | 0 | 15.00 |
Toplam: | 30 |
Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | T | U | L | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
640601015422014 | Uzmanlık Alan Dersi II | Zorunlu | 5 | 0 | 0 | 15.00 |
640601015442014 | Tez Çalışması II | Zorunlu | 0 | 1 | 0 | 15.00 |
Toplam: | 30 |
Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | T | U | L | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Toplam: | 0 |
Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | T | U | L | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Toplam: | 0 |
Course Code | Course Name | Type | Semester | T | A | L | ECTS |
---|