İlahiyat Fakültemiz Millî Eğitim Bakanlığı’nın 07/02/2012 tarih ve 3168, 3169 sayılı yazısı üzerine, 28.03.1983 tarihli ve 2809 sayılı kanunun Ek-30. maddesine göre, Bakanlar Kurulu’nca 17/02/2012 tarihinde açılması karara bağlanmış, 25/03/2012 tarihli ve 28244 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2012/2852 sayılı kararla açılmıştır.
İlahiyat programı 240 AKTS kredilik birinci aşama derece sistemine tabidir. Program başarılı bir şekilde tamamlanıp, program yeterlilikleri sağlandığında İlahiyat alanında Lisans derecesine sahip olunur.
Lisans
Öğrenci yerleştirme işlemleri, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından düzenlenen Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) ile YGS 4 puan türündeki sonuçlara göre yapılmaktadır. Ayrıca Yabancı Uyruklu Öğrenci Seçme Sınavı (YÖS) , geçiş yoluyla (yatay) öğrenci alımı ve özel öğrenci statülerinde öğrenci kabul işlemleri gerçekleştirilmektedir.
“Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Esaslarına İlişkin Yönetmelik” hükümleri uygulanır. Öğrenciler, daha önce herhangi bir örgün eğitim kurumunda eğitim-öğretim görmüş ise, başarı durumunu gösterir bir transkript ile müracaat etmesi durumunda, eşdeğer derslerden muaf tutulur.
Bu programa başlayabilmek için zorunlu Arapça Hazırlık sınıfını başarıyla tamamlaması gerekmektedir. Üniversite senatosu tarafından eşdeğer kabul edilen Kamu Personeli Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavından 60 puanı son üç yıl içinde almış olduğunu belgeleyenler ve daha önce Türkiye’de başka bir üniversiteye bağlı ilahiyat fakültesinin Arapça zorunlu hazırlık programına devam etmiş ve başarıyla tamamlamış veya herhangi bir ilahiyat fakültesinin yaptığı Arapça yeterlilik sınavında en az 65 puan almış olan öğrenciler muaf tutularak program derslerini almaya başlayabilirler. İlahiyat alanında lisans derecesi elde edebilmek için öğrencilerin programda alması gereken zorunlu ve seçmeli derslerin (toplam 240 AKTS karşılığı) tümünü başarıyla tamamlaması ve genel ağırlıklı not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.0 olması gerekir.
Bu programda ilâhiyat alanındaki temel bilgilenmeyi sağlayacak zorunlu dersler yanında, geniş kapsamlı seçmeli dersler yelpazesi de bulunmaktadır. Bu dersler ilmî disiplinler arasında koordinasyonu sağlayıcı bir anlayışla planlanmıştır. Genellikle projeye dayalı dersler olarak tasarlanan seçmeli dersler, öğrencilerin ilgi, istek ve ihtiyaçları doğrultusunda yeni gelişme ve ihtiyaçlara bağlı olarak çoğaltılabilecektir.
İlâhiyat programını bitirenler dışarıdan formasyon eğitimi aldıktan sonra liselerde din kültürü ve ahlak bilgisi, İmam-Hatip Liselerinde meslek dersi öğretmeni olarak görev alabilirler. Ayrıca, Diyanet İşleri Başkanlığı bünyesinde, din görevlisi (müftü, vaiz, imam-hatip, müezzin, Kur´an Kursu öğreticisi) olarak çalışabilirler. Mezun öğrenciler, üniversitelerde akademisyen olarak vazife alabilirler. Ayrıca kamu ve özel kuruluşlarda yönetici, memur olarak görev yapabilirler.
İlahiyat fakültesi mezunları, Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavı (ALES) ve YDS ve KPDS sınavından yeterli not aldıklarında lisansüstü öğrenim görebilirler. Ayrıca üniversitelerin tezli veya tezsiz yüksek lisans programlarına müracaat edebilirler.
Hazırlık sınıfında başarılı sayılabilmek için, Öğrencinin devam zorunluluğu vardır ve bu akademik yıl esasına göre belirlenir. Bir yıllık toplam ders saati üzerinden en az % 80 oranında devam şartı aranır. Devamsızlığı toplam ders saatinin % 20’sini geçen öğrencilerin yarıyıl başarı notu 0 (sıfır) olarak hesaplanır. Öğrencilerin yılsonu başarı notu, iki yarıyılın başarı not ortalamasının % 40’ıyla genel sınavdan aldığı notun % 60’ının toplamından oluşur. Öğrencinin Hazırlık Sınıfını başarıyla tamamlamış sayılabilmesi için, yılsonu başarı notunun 100 üzerinden 60 ve üzeri olması gerekir. Yarıyıl başarı notu 0 (sıfır) olan öğrencilerin başarılı sayılmaları için, yılsonu genel sınavdan 100 üzerinden en az 65 veya üzeri puan almaları gerekir. Her öğrencinin dönem başında derslere kayıt yaptırması ve dönem sonu sınavına girebilmesi için derslerin en az %70`ine devam etmiş olması gereklidir. Ara sınıf öğrencilerinin başarılı sayılabilmeleri için; Öğrencinin başarı notu, yarıyıl içi değerlendirmeleri ve yarıyıl sonu sınavından oluşur. Yarıyıl içi değerlendirmeleri Öğrenciler her ders için en az 1 ara sınav, 1 yarıyıl sonu (final) ve başarısız olduklarında 1 bütünleme sınavına tabi tutulurlar. Yarıyıl içi değerlendirmelerinin başarı notuna katkısı %40, yarıyıl sonu sınavının başarı notuna katkısı %60'tır. Başarı notlarının 100'lük sistemden harfli başarı notuna dönüştürülmesinde “Abant İzzet Baysal Üniversitesi Lisans Eğitim-Öğretim Süresiyle Sınav ve Değerlendirme Esaslarına İlişkin Yönetmeliğin 14. maddesindeki tablo kullanılmaktadır.
İlahiyat fakültesinden mezun olmak için, programda mevcut olan derslerin tümünü (240 AKTS karşılığı) başarıyla tamamlamak, genel not ortalamasının (GANO) 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde etmek gerekmektedir.
0
Program Başkanı- AKTS/DS Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi Elif Nur ERKAN BALCI Abant İzzet Baysal Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Gölköy Kampüsü 14280 BOLU Telefon : +90 374 2534005 Fax:+90 374 2534006 http://ilahiyat.ibu.edu.tr
İlahiyat Fakültesinde 2 Profesör, 12 Doçent, 18 Doktor Öğretim. Üyesi, 1 Doktor Öğretim Görevlisi, 4 Öğretim Görevlisi, 19 Araştırma Görevlisi bulunmaktadır. Fakülte binasında idari ve teknik hizmet üniteleri, derslikler, bilgisayar sınıfı, seminer salonları, internet salonları, öğretim elemanları odaları, kantin, Kütüphane ve Bilgi İşlem Merkezi, Burs imkanı bulunmaktadır. Ayrıca Fakülte Uygulama Camii bulunmaktadır.
Bilgi
Dini ilimler alanında temel bilgileri, kavramları, görüşleri ve tarihsel süreçleri özümser.
Felsefe ve din bilimleri ile Türk ve İslam tarihi alanlarında başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur.
Beceri
İslam dininin evrensel değerleri ışığında günümüz toplumunun güncel dini ve ahlaki problemlerine tatmin edecek düzeyde çözümler üretir.
Din, bilim ve felsefe alanlarında mevcut birikimi sınıflandırma, değerlendirme, yorumlama ve analiz ederek bilimsel sonuçlara ulaşabilme becerisine sahip olur.
Yetkinlikler
Almış olduğu bilgiler ışığında çağdaş gelişme ve sorunlar karşısında objektif, eleştirel ve bütüncül bir yaklaşım ortaya koyabilir.
Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini uygulayarak İslam dininin temel kaynaklarından yararlanır ve İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır.
Din ve dini hayata ilişkin konularda dini sosyal hizmet, dini danışmanlık ve rehberlik faaliyetleri yapabilir.
Dini ilimler alanında temel bilgileri, kavramları, görüşleri ve tarihsel süreçleri özümser. İslam kültür ve medeniyeti hakkında diğer kültür ve medeniyetlerle mukayese edebilecek düzeyde bilgi birikimine sahip olur.
Çeşitli boyutlarıyla din olgusu ve dini hayata ilişkin konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir.
1. Dini ilimler alanında temel bilgileri, kavramları, görüşleri ve tarihsel süreçleri özümser.
2. Felsefe ve din bilimleri ile Türk ve İslam tarihi alanlarında başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur.
3. İslam dininin evrensel değerleri ışığında günümüz toplumunun güncel dini ve ahlaki problemlerine tatmin edecek düzeyde çözümler üretir.
4. Din, bilim ve felsefe alanlarında mevcut birikimi sınıflandırma, değerlendirme, yorumlama ve analiz ederek bilimsel sonuçlara ulaşabilme becerisine sahip olur.
5. Almış olduğu bilgiler ışığında çağdaş gelişme ve sorunlar karşısında objektif, eleştirel ve bütüncül bir yaklaşım ortaya koyabilir.
6. Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini uygulayarak İslam dininin temel kaynaklarından yararlanır ve İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır.
7. Din ve dini hayata ilişkin konularda dini sosyal hizmet, dini danışmanlık ve rehberlik faaliyetleri yapabilir.
8. Dini ilimler alanında temel bilgileri, kavramları, görüşleri ve tarihsel süreçleri özümser. İslam kültür ve medeniyeti hakkında diğer kültür ve medeniyetlerle mukayese edebilecek düzeyde bilgi birikimine sahip olur.
9. Çeşitli boyutlarıyla din olgusu ve dini hayata ilişkin konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir.
BİLGİ | BECERİ | YETKİNLİKLER | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrenme Yetkinliği | İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alana Özgü Yetkinlik | |||||||||||||
Dini ilimler alanında temel bilgileri, kavramları, görüşleri ve tarihsel süreçleri özümser. | ||||||||||||||||
Felsefe ve din bilimleri ile Türk ve İslam tarihi alanlarında başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. | ||||||||||||||||
İslam dininin evrensel değerleri ışığında günümüz toplumunun güncel dini ve ahlaki problemlerine tatmin edecek düzeyde çözümler üretir. | ||||||||||||||||
Din, bilim ve felsefe alanlarında mevcut birikimi sınıflandırma, değerlendirme, yorumlama ve analiz ederek bilimsel sonuçlara ulaşabilme becerisine sahip olur. | ||||||||||||||||
Almış olduğu bilgiler ışığında çağdaş gelişme ve sorunlar karşısında objektif, eleştirel ve bütüncül bir yaklaşım ortaya koyabilir. | ||||||||||||||||
Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini uygulayarak İslam dininin temel kaynaklarından yararlanır ve İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır. | ||||||||||||||||
Din ve dini hayata ilişkin konularda dini sosyal hizmet, dini danışmanlık ve rehberlik faaliyetleri yapabilir. | ||||||||||||||||
Dini ilimler alanında temel bilgileri, kavramları, görüşleri ve tarihsel süreçleri özümser. İslam kültür ve medeniyeti hakkında diğer kültür ve medeniyetlerle mukayese edebilecek düzeyde bilgi birikimine sahip olur. | ||||||||||||||||
Çeşitli boyutlarıyla din olgusu ve dini hayata ilişkin konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir. |
Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | T | U | L | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
2504001012013 | Kur'an Okuma ve Tecvid I | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 3.00 |
2504001032013 | Siyer | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 3.00 |
2504001052015 | Arapça I | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 3.00 |
2504001072013 | Osmanlı Türkçesi | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 2.00 |
2504001092013 | İslam İnanç Esasları | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 3.00 |
2504001112015 | Tefsir Tarihi ve Usulü I | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 3.00 |
2504001132015 | Hadis Tarihi ve Usulü I | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 3.00 |
2504001152013 | Atatürk İlke ve İnkılapları Tarihi I | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 2.00 |
2504001172013 | Yabancı Dil I | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 2.00 |
2504001192013 | Türk Dili I | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 2.00 |
2504001212015 | İslam İbadet Esasları I | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 2.00 |
2504001232015 | Türk Din Musikisi (Nazariyat) | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 2.00 |
2504001252019 | Kariyer Planlama | Zorunlu | 1 | 0 | 0 | 2.00 |
Toplam: | 32 |
Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | T | U | L | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
2504001022013 | Kur'an Okuma ve Tecvid II | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 3.00 |
2504001042015 | Arapça II | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 3.00 |
2504001062015 | İslam İbadet Esasları II | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 2.00 |
2504001082015 | Tefsir Tarihi ve Usulü II | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 3.00 |
2504001102015 | Hadis Tarihi ve Usulü II | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 3.00 |
2504001122013 | İslam Tarihi I | Zorunlu | 4 | 0 | 0 | 5.00 |
2504001142013 | Mantık | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 3.00 |
2504001162013 | Atatürk İlke ve İnkılapları Tarihi II | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 2.00 |
2504001182013 | Yabancı Dil II | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 2.00 |
2504001202013 | Türk Dili II | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 2.00 |
2504001222015 | Din Eğitimi | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 2.00 |
Toplam: | 30 |
Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | T | U | L | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
2504002172017 | Kur'an Okuma ve Tecvid III | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 3.00 |
2504002192017 | Arapça III | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 3.00 |
2504002212017 | Tefsir I | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 3.00 |
2504002232017 | Hadis I | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 3.00 |
2504002252017 | Kelam Tarihi | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 2.00 |
2504002272017 | İslam Hukuk Usulü I | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 3.00 |
2504002292017 | Felsefe Tarihi | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 3.00 |
2504002312017 | Din Psikolojisi | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 3.00 |
2504002332017 | İslam Tarihi II | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 2.00 |
2504002352017 | Türk İslam Edebiyatı | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 2.00 |
2504002972017 | Seçmeli III.Yy | Seçmeli | 2 | 0 | 0 | 3.00 |
Toplam: | 30 |
Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | T | U | L | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
2504002182017 | Kur'an Okuma ve Tecvid IV | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 3.00 |
2504002202017 | Arapça IV | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 3.00 |
2504002222017 | Tefsir II | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 3.00 |
2504002242017 | Hadis II | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 3.00 |
2504002262017 | İslam Hukuk Usulü II | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 3.00 |
2504002282017 | Sistematik Kelam I | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 3.00 |
2504002322017 | Din Sosyolojisi | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 3.00 |
2504002342017 | İslam Medeniyeti Tarihi | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 3.00 |
2504002962017 | Seçmeli IV.Yy | Seçmeli | 2 | 0 | 0 | 6.00 |
Toplam: | 30 |
Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | T | U | L | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
2504003012013 | Kur'an Okuma ve Tecvid V | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 3.00 |
2504003032017 | İslam Hukuku I | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 3.00 |
2504003632017 | Arap Dili ve Edebiyatı I | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 3.00 |
2504003652017 | Tefsir III | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 3.00 |
2504003672017 | Hadis III | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 3.00 |
2504003692017 | Sistematik Kelam II | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 3.00 |
2504003712017 | İslam Felsefesi Tarihi I | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 3.00 |
2504003972013 | Seçmeli V.Yy | Seçmeli | 2 | 0 | 0 | 9.00 |
Toplam: | 30 |
Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | T | U | L | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
2504001042013 | Arap Dili ve Edebiyatı II | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 3.00 |
2504003582017 | Kur'an Okuma ve Tecvid VI | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 3.00 |
2504003602017 | Tefsir IV | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 3.00 |
2504003622017 | Hadis IV | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 3.00 |
2504003642017 | İslam Hukuku II | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 3.00 |
2504003662017 | İslam Mezhepler Tarihi | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 3.00 |
2504003682017 | İslam Felsefesi Tarihi II | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 3.00 |
2504003962013 | Seçmeli VI.Yy | Seçmeli | 2 | 0 | 0 | 9.00 |
Toplam: | 30 |
Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | T | U | L | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
2504004012017 | Kur'an Okuma ve Tecvid VII | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 3.00 |
2504004672017 | Tasavvuf I | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 3.00 |
2504004692017 | İslam Ahlak Esasları ve Felsefesi | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 3.00 |
2504004712017 | Dinler Tarihi I | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 3.00 |
2504004752017 | Türk İslam Sanatları Tarihi | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 2.00 |
2504004972013 | Seçmeli VII.Yy | Seçmeli | 2 | 0 | 0 | 16.00 |
Toplam: | 30 |
Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | T | U | L | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
2504004022017 | Kur'an Okuma ve Tecvid VIII | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 3.00 |
2504004062013 | Dinler Tarihi II | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 3.00 |
2504004582017 | Tasavvuf II | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 3.00 |
2504004602017 | Hitabet ve Mesleki Uygulama | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 3.00 |
2504004622017 | Din Felsefesi | Zorunlu | 2 | 0 | 0 | 3.00 |
2504004962013 | Seçmeli VIII.Yy | Seçmeli | 2 | 0 | 0 | 15.00 |
Toplam: | 30 |