Anabilim Dalımızın amacı, Milli Eğitim Bakanlığı merkez ve taşra örgütlerinde, her derecedeki okullarda, kamu ve özel kuruluşların eğitim birimlerinde, ölçme ve değerlendirme konusunda düzenlemeler yapacak ve yürütecek, ölçme araçları geliştirip uygulayacak ve sonuçları yorumlayacak uzmanları yetiştirmektir.
Yüksek Lisans Derecesi
Abant İzzet Baysal Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği'nin öngördüğü başvuru koşullarını taşımak. Giriş sınavlarında başarılı olmak.
Bu konuda Abant İzzet Baysal Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği'nce belirlenen ölçütler esas alınacaktır.
60 AKTS ders kredisi, 60 AKTS tez kredisi olmak üzere toplam 120 AKTS'yi tamamlamak, dört yarıyıl sonunda en az 2.50 ağırlıklı not elde etmek, belirtilen sürelerde tez raporunu tamamlamak ve sunmak.
Programımız 9 zorunlu dersten oluşmaktadır. Bu derseler aşağıda verilmektedir: 1.Dönem EBB531 Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme EBB533 Program Geliştirme Uygulamaları EBB535 Araştırma Teknikleri EBB537 Bilgisayar Uygulamalı Eğitim İstatistiği 2. Dönem EBB532 Test Geliştirme Teknikleri EBB536 Psikolojik Ölçme Araçları Geliştirme EBB540 Tez Semineri EBB534 Varyans Analizi ve Deneysel Desenler EBB538 Bireysel Farklılıklar ve Alternatif Ölçme Teknikleri
Programdan mezun olan bireyler, okulların ölçme ve değerlendirme birimlerinde, Milli Eğitim Bakanlığı Yenilik ve Eğitim Teknolojileri bölümünde, üniversitelerin ölçme ve değerlendirme birimlerinde çalışabilirler. Programdan mezun olan bireyler ilgili birim veya bölümlerde istatistik programları kullanarak analiz yapma, analiz sonuçlarını yorumlama, ölçme araçları geliştirme uygulama ve ölçme sonuçlarını yorumlama, değerlendirme sistemlerini oluşturma ve uygulama, bilimsel araştırmaları tasarlama, yönetme ve raporlaştırma, büyük ölçekli bilimsel araştırma projelerinde proje yöneticiliği, yardımcı araştırmacı veya danışmanlık yapma, ders kitaplarını değerlendirme, üniversitelerde Ölçme ve Değerlendirme bilim dalları kapsamında verilecek derslerin sorumluluğunu üstlenme ve benzeri gibi işleri yapabilirler.
Bu programdan mezun olan öğrenciler bir üst programa geçiş için başvuru hakkı kazanırlar. Bir Üst Derece: Doktora
Bu konuda Abant İzzet Baysal Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği'nce belirlenen ölçütler esas alınacaktır.
Programdan mezun olmak için 60 AKTS'yi karşılayan ders almak, yüksek lisans tezi yazmak ve tez savunmasında başarılı olmak gerekmektedir.
0
Anabilim dalı Başkanı: Doç. Dr. Zekeriya NARTGÜN AİBÜ Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Anabilim Dalı Tel: 0 374 254100-1654
Programdaki kuramsal dersler teknoloji destekli ortamlarda verilmektedir. Sınıflarda teknolojik araç gereçler bulunmaktadır.
Bilgi
Eğitimde ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramları bilmek.
Eğitimde ölçme ve değerlendirme alanlarında bilgisayar teknolojisini etkin bir şekilde kullanabilmek.
Yeni Program Eğitimde ölçme ve değerlendirme alanındaki temel istatistiki ve test-madde analizi paket programlarını kullanabilmek
Test geliştirme aşamalarını izleyerek bir başarı testi geliştirebilmek
Bir başarı testinin madde ve test istatistiklerini yapabilmek.
Psikometrik testler hakkında temel bilgiye sahip olmak.
Farklı test formatları ile ölçülen bireysel farklılıkların potansiyel önemini kavramak
Ölçme ve değerlendirme temel teorisi ve uygulaması çerçevesinde eğitim bilimleri bilgilerini derinleştirmek
Diğer ilgili disiplinlerde eğitimde ölçme ve değerlendirme arasındaki ilişkiyi kavrayabilmek
Alanındaki bilgileri kullanarak eğitimde ölçme ve değerlendirme ile ilgili sorunları tanımlayabilme
Eğitimde ölçme ve değerlendirme alanında bağımsız çalışmalar yürütebilmek için araştırma teknikleri ve yazım alanına ilişkin yeterli bilgiye sahip olmak
Alanla ilgili uygulamalarda karşılaşılan problemleri öngörebilme
Klasik test teorisi ile eğitimde ölçme ve değerlendirme uygulamaları arasındaki ilişkileri değerlendirebilme
Temel düzeyde, sık kullanılan ve alternatif (durum tespit / tamamlayıcı) madde ve test formatlarını kullanabilmek.
Alanı ile ilgili uluslararası çalışmaları takip edebilmek
Eğitimde ölçme ve değerlendirme alanındaki gelişmeler çerçevesinde sorunlarla ilgili çözümleri tartışabilmek.
Beceri
Edinilen alan becerileri ve bilgilerini kullanarak disiplinlerarası çalışmalarda yeni perspektifler geliştirebilme.
Farklı derecelerdeki eğitim kurumlarının sorunlarını çözmek için eğitimde ölçme ve değerlendirme ile ilgili edinmiş oldukları bilgileri kullanabilmek
Alanı ile ilgili araştırmaları sosyal, bilimsel ve etik değerlerin farkında olarak yürütebilme
Yetkinlikler
Yeni Program Etkili çözümlere ulaşmak için disiplinlerarası çalışmalarda ekip olarak çalışabilmek.
Yeni Program Çıktısı
Eğitimde ölçme ve değerlendirme alanlarında bilgisayar teknolojisini etkin bir şekilde kullanabilmek
Yaşam boyu öğrenme becerilerine sahip olabilmek.
Eğitimde ölçme ve değerlendirme alanında farklı yabancı dilleri kullanabilmek
Eğitimde ölçme ve değerlendirme alanında yapmış olduğu çalışmaların farklı kişilere Türkçe veya farklı dillerde aktaramını yapabilmek
Farklı organizasyonlar çerçevesinde yapılan ölçme ve değerlendirme çalıştaylarına katılım sağlayabilmek
Farklı kurumlar bünyesinde oluşturulan ölçme ve değerlendirme komisyonlarında görev alabilmek.
1. Eğitimde ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramları bilmek.
2. Eğitimde ölçme ve değerlendirme alanlarında bilgisayar teknolojisini etkin bir şekilde kullanabilmek.
3. Yeni Program Eğitimde ölçme ve değerlendirme alanındaki temel istatistiki ve test-madde analizi paket programlarını kullanabilmek
4. Test geliştirme aşamalarını izleyerek bir başarı testi geliştirebilmek
5. Bir başarı testinin madde ve test istatistiklerini yapabilmek.
6. Psikometrik testler hakkında temel bilgiye sahip olmak.
7. Farklı test formatları ile ölçülen bireysel farklılıkların potansiyel önemini kavramak
8. Ölçme ve değerlendirme temel teorisi ve uygulaması çerçevesinde eğitim bilimleri bilgilerini derinleştirmek
9. Diğer ilgili disiplinlerde eğitimde ölçme ve değerlendirme arasındaki ilişkiyi kavrayabilmek
10. Alanındaki bilgileri kullanarak eğitimde ölçme ve değerlendirme ile ilgili sorunları tanımlayabilme
11. Eğitimde ölçme ve değerlendirme alanında bağımsız çalışmalar yürütebilmek için araştırma teknikleri ve yazım alanına ilişkin yeterli bilgiye sahip olmak
12. Alanla ilgili uygulamalarda karşılaşılan problemleri öngörebilme
13. Klasik test teorisi ile eğitimde ölçme ve değerlendirme uygulamaları arasındaki ilişkileri değerlendirebilme
14. Temel düzeyde, sık kullanılan ve alternatif (durum tespit / tamamlayıcı) madde ve test formatlarını kullanabilmek.
15. Alanı ile ilgili uluslararası çalışmaları takip edebilmek
16. Eğitimde ölçme ve değerlendirme alanındaki gelişmeler çerçevesinde sorunlarla ilgili çözümleri tartışabilmek.
17. Edinilen alan becerileri ve bilgilerini kullanarak disiplinlerarası çalışmalarda yeni perspektifler geliştirebilme.
18. Farklı derecelerdeki eğitim kurumlarının sorunlarını çözmek için eğitimde ölçme ve değerlendirme ile ilgili edinmiş oldukları bilgileri kullanabilmek
19. Alanı ile ilgili araştırmaları sosyal, bilimsel ve etik değerlerin farkında olarak yürütebilme
20. Yeni Program Etkili çözümlere ulaşmak için disiplinlerarası çalışmalarda ekip olarak çalışabilmek.
21. Yeni Program Çıktısı
22. Eğitimde ölçme ve değerlendirme alanlarında bilgisayar teknolojisini etkin bir şekilde kullanabilmek
23. Yaşam boyu öğrenme becerilerine sahip olabilmek.
24. Eğitimde ölçme ve değerlendirme alanında farklı yabancı dilleri kullanabilmek
25. Eğitimde ölçme ve değerlendirme alanında yapmış olduğu çalışmaların farklı kişilere Türkçe veya farklı dillerde aktaramını yapabilmek
26. Farklı organizasyonlar çerçevesinde yapılan ölçme ve değerlendirme çalıştaylarına katılım sağlayabilmek
27. Farklı kurumlar bünyesinde oluşturulan ölçme ve değerlendirme komisyonlarında görev alabilmek.
BİLGİ | BECERİ | YETKİNLİKLER | ||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrenme Yetkinliği | İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alana Özgü Yetkinlik | |||||||||||||||||||||||||||||
Eğitimde ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramları bilmek. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Eğitimde ölçme ve değerlendirme alanlarında bilgisayar teknolojisini etkin bir şekilde kullanabilmek. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Yeni Program Eğitimde ölçme ve değerlendirme alanındaki temel istatistiki ve test-madde analizi paket programlarını kullanabilmek | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Test geliştirme aşamalarını izleyerek bir başarı testi geliştirebilmek | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Bir başarı testinin madde ve test istatistiklerini yapabilmek. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Psikometrik testler hakkında temel bilgiye sahip olmak. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Farklı test formatları ile ölçülen bireysel farklılıkların potansiyel önemini kavramak | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Ölçme ve değerlendirme temel teorisi ve uygulaması çerçevesinde eğitim bilimleri bilgilerini derinleştirmek | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Diğer ilgili disiplinlerde eğitimde ölçme ve değerlendirme arasındaki ilişkiyi kavrayabilmek | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Alanındaki bilgileri kullanarak eğitimde ölçme ve değerlendirme ile ilgili sorunları tanımlayabilme | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Eğitimde ölçme ve değerlendirme alanında bağımsız çalışmalar yürütebilmek için araştırma teknikleri ve yazım alanına ilişkin yeterli bilgiye sahip olmak | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Alanla ilgili uygulamalarda karşılaşılan problemleri öngörebilme | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Klasik test teorisi ile eğitimde ölçme ve değerlendirme uygulamaları arasındaki ilişkileri değerlendirebilme | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Temel düzeyde, sık kullanılan ve alternatif (durum tespit / tamamlayıcı) madde ve test formatlarını kullanabilmek. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Alanı ile ilgili uluslararası çalışmaları takip edebilmek | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Eğitimde ölçme ve değerlendirme alanındaki gelişmeler çerçevesinde sorunlarla ilgili çözümleri tartışabilmek. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Edinilen alan becerileri ve bilgilerini kullanarak disiplinlerarası çalışmalarda yeni perspektifler geliştirebilme. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Farklı derecelerdeki eğitim kurumlarının sorunlarını çözmek için eğitimde ölçme ve değerlendirme ile ilgili edinmiş oldukları bilgileri kullanabilmek | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Alanı ile ilgili araştırmaları sosyal, bilimsel ve etik değerlerin farkında olarak yürütebilme | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Yeni Program Etkili çözümlere ulaşmak için disiplinlerarası çalışmalarda ekip olarak çalışabilmek. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Yeni Program Çıktısı | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Eğitimde ölçme ve değerlendirme alanlarında bilgisayar teknolojisini etkin bir şekilde kullanabilmek | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Yaşam boyu öğrenme becerilerine sahip olabilmek. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Eğitimde ölçme ve değerlendirme alanında farklı yabancı dilleri kullanabilmek | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Eğitimde ölçme ve değerlendirme alanında yapmış olduğu çalışmaların farklı kişilere Türkçe veya farklı dillerde aktaramını yapabilmek | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Farklı organizasyonlar çerçevesinde yapılan ölçme ve değerlendirme çalıştaylarına katılım sağlayabilmek | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Farklı kurumlar bünyesinde oluşturulan ölçme ve değerlendirme komisyonlarında görev alabilmek. |
Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | T | U | L | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
640201015012016 | Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Yayın Etiği | Zorunlu | 3 | 0 | 0 | 7.00 |
640201015032011 | Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme | Zorunlu | 3 | 0 | 0 | 8.00 |
640201015052015 | Eğitim İstatistiği I | Zorunlu | 3 | 0 | 0 | 8.00 |
640201015912015 | Seçmeli I | Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 6.00 |
Toplam: | 29 |
Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | T | U | L | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
640201015022015 | Bilişsel Özelliklerin Ölçülmesi | Zorunlu | 3 | 0 | 0 | 6.00 |
640201015042015 | Seminer | Zorunlu | 0 | 2 | 0 | 6.00 |
640201015062015 | Duyuşsal ve Psikomotor Özelliklerin Ölçülmesi | Zorunlu | 3 | 0 | 0 | 6.00 |
640201015102015 | Eğitim İstatistiği II | Zorunlu | 3 | 0 | 0 | 6.00 |
640201015922015 | Seçmeli II | Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 6.00 |
Toplam: | 30 |
Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | T | U | L | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
640201015412011 | Uzmanlık Alan Dersi I | Zorunlu | 5 | 0 | 0 | 15.00 |
640201015432011 | Tez Çalışması I | Zorunlu | 0 | 1 | 0 | 15.00 |
Toplam: | 30 |
Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | T | U | L | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
640201015422014 | Uzmanlık Alan Dersi II | Zorunlu | 5 | 0 | 0 | 15.00 |
640201015442014 | Tez Çalışması II | Zorunlu | 0 | 1 | 0 | 15.00 |
Toplam: | 30 |
Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | T | U | L | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Toplam: | 0 |
Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | T | U | L | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Toplam: | 0 |
Ders Kodu | Ders Adı | Ders Türü | Dönem | Seçmeli Grubu | T | U | L | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
640201015092015 | Program Değerlendirme | Seçmeli | 1 | Seçmeli I | 3 | 0 | 0 | 6.00 |
640201015082015 | Ölçme ve Değerlendirmede Kuram ve Uygulamalar | Seçmeli | 1 | Seçmeli I | 3 | 0 | 0 | 6.00 |
640201015112015 | Geniş Ölçekli Testler | Seçmeli | 1 | Seçmeli I | 3 | 0 | 0 | 6.00 |
640201015122015 | Akademik Yazma Uygulamaları | Seçmeli | 1 | Seçmeli I | 3 | 0 | 0 | 6.00 |
640201015092015 | Program Değerlendirme | Seçmeli | 2 | Seçmeli II | 3 | 0 | 0 | 6.00 |
640201015082015 | Ölçme ve Değerlendirmede Kuram ve Uygulamalar | Seçmeli | 2 | Seçmeli II | 3 | 0 | 0 | 6.00 |
640201015112015 | Geniş Ölçekli Testler | Seçmeli | 2 | Seçmeli II | 3 | 0 | 0 | 6.00 |
640201015122015 | Akademik Yazma Uygulamaları | Seçmeli | 2 | Seçmeli II | 3 | 0 | 0 | 6.00 |
Course Code | Course Name | Type | Semester | T | A | L | ECTS |
---|